Wednesday 28 March 2018

Trip Kashmir : 26 Mac 2018

Oleh kerana flight masih lambat lagi, kami memutuskan untuk cari satu tempat untuk berehat. Kami memilih satu tiang di luar Arrival Hall sebagai port kami. Ada yang memilih untuk tidur dan cari makanan. En. Issey tinggalkan kami di situ dan kami disuruh berkumpul pada pukul 3 pagi.

Aku dan Mr.hubby pergi cari makanan sebab dah lapar. Last meal pun dalam flight tadi. Ada restoran KFC yang halal di situ. Kami putuskan untuk makan KFC saja. Nak masuk makan pun kena body scan bagai. Ketat gila security mereka.

Kami pilih set Zinger box. Dalam tu ada burger, 2 ketul ayam saiz kecil, cookies dan satu benda lagi aku tak dapat nak identified apa bendanya. Rupanya macam daging burger yang digoreng tapi yang pasti bukan daging. Mungkin potato patty kot.

Dah selesai makan,kami patah balik kat port kami. Dah macam gelandangan dah kami ni. Tidur atas lantai yang sejuk tanpa alas dan orang lalu lalang asyik duk tengok je. Tak sangka merasa jadi gelandangan di tempat orang.

Dah lah kat luar Arrival Hall tu takde toilet. Nak ke tandas kami terpaksa pergi ke stesen Metro di seberang jalan. Cleaner  kat toilet tu dah kenal kami agaknya,yelah asyik duk berulang kali pi toilet.  Cuaca sejuk asyik nak terkencing dibuatnya.

Dalam pukul 4 pagi En. Issey datang (aku tak tau mana dia tidur malam tadi) dan dia bagitahu tiket penerbangan kami cancel. What??. Alasannya ada masalah dengan payment,jadi tiket kami tuk ke Srinagar takde. Kami dah bermacam-macam rasa ada. Nak marah,geram,tak puas hati and terkejut pun ada. Kami paksa En.Issey cari solution, takkanlah kami nak stranded kat airport je tanpa backing plan.

Setelah discussion dibuat, En. Issey meminta kami menunggu lagi sampai pukul 8 pagi sebelum kami bergerak untuk check in hotel. Kami stranded di airport hampir 10 jam. Kami naik mini van yang banyak menunggu di depan airport untuk ke hotel.

Setelah sampai di Hotel Roma Deluxe kat Arakashan Road, kami diberitahu hotel penuh jadi kami kena pindah ke hotel lain. Berjalan kaki lah kami ke hotel seterusnya. Mujur tak jauh.

Hotel yang kami menginap selama satu hari di New Delhi. X tau berapa bintang ni. Bau colok kuat gila. Pening aku.

Nilah rupa bilik hotel kami. Bilik aku je, bilik orang lain aku x tau sebab ada yang kena share berempat satu bilik.

Dah selesai mandi,kami keluar untuk makan tengahari dan jalan-jalan sekitar New Delhi. Kami cuma jalan kaki je untuk ke tempat makan. Ada satu lorong tu penuh dengan kedai-kedai makan. Tunggu pilih je nak makan kat mana

Nasi beriyani ayam

Tempat makan tengahari kami. Kecil je kedainya. Separuh lagi geng kami makan kat kedai sebelah.

Selepas makan kami naik electric auto rickshaw untuk ke Jama Masjid. Pengalaman naik auto rickshaw tu sangat menakutkan tapi rasa teruja tu ada. Dah lah tiada tempat untuk berpegang,driver pulak bawak laju giler. Bunyi hon ada di mana-mana. Jalan pulak penuh sesak. Semua kenderaan bersesak nak masuk dan tak nak mengalah.

Sampai Jama Masjid kami cuma bergambar kat luar je sebab diorang suruh kami bayar 200 rupees kalau nak masuk dalam. Aku tengok orang lain bebas je masuk. Dalam group kami ada 2 orang Indian,diorang boleh masuk dengan free je.

Selepas bergambar,kami jalan-jalan sekitar kawasan Jama Masjid tu. Ada banyak kedai kat situ. Memang sesak dengan manusia. Aku tak beli apa pun cuma cuci mata sahaja.

Anggur murah kat sini cuma 100 rupees 1 kg. Dalam Rm6 je.

Selepas tu kami naik auto ke Chandni Chowk untuk shopping sari. Sempat lah aku rembat 3 helai sari.

Dalam perjalanan balik ke hotel,aku,Anna,Kavitha dan Karthik naik satu auto. Auto yang kami naik terlibat dalam kemalangan. Auto tu terlanggar sebuah kereta. Driver kereta tu keluar dari kereta dan terus tampar driver auto kami. Malahan dia turut rampas kunci auto kami. Kami dah mula takut. Dahlah auto yang kami naik tak boleh gerak sebab takde kunci. Kami bayar 100 rupees dekat driver auto kami dan terus cari auto lain. Kami dah separuh jalan untuk ke hotel. Selepas runding harga kami dapatlah harga 60 rupees untuk sambung perjalanan kami. Tiba-tiba driver stop tepi jalan dan suruh kami turun. Katanya dah sampai. Kami argue lah,kata nak hantar sampai hotel dah ni kenapa drop kami tepi jalan. Driver tu cakap nak u-turn jauh, jadi dia suruh kami lintas jalan dan jalan sendiri ke hotel. Dahlah bayar mahal, lepas tu ikut suka hati je drop kami mana-mana. Kami malas nak gaduh jadi kami bayar dan terus blah je.

Kami lalu satu lorong dan terus jumpa hotel. Mujur jugak jumpa hotel. Dah sampai hotel, En Issey ada kat lobi dan dia cakap dompet Asma kena curi selepas kami beli sari. OMG. Dalam beringat pun terkena juga.

After dinner,aku terus tidur. Esok nak ke fly ke Kashmir. Tamat sudah hari yang penuh dengan drama.

TRIP BANGKOK 2019 (PART 4)

DAY 5 (23 APRIL 2019) Oleh kerana flight kami adalah pada waktu petang, jadi kami decide pagi tu nak keluar jalan-jalan sekejap. Macam bia...