Sunday 25 March 2018

Trip Kashmir : Pre



Aku dan Asma memilih Kashmir sebagai destinasi percutian kami pada tahun ini selepas percutian kami ke Korea Selatan (2016) dan Jepun (2017). Pada awalnya percutian yang dirancang akan disertai oleh Intan dan Nashidah serta my hubby (yang ni x boleh tinggal). Jadi, total yang akan pergi adalah seramai 5 orang. Nashidah pernah ikut kami ke Korea Selatan dan Intan pula ke Jepun. Walaubagaimanapun, kita hanya merancang tetapi Allah yang menentukan segalanya. Intan terpaksa menarik diri dari menyertai percutian kali ini kerana mendapat tawaran bekerja di Arab Saudi. Tempat Intan digantikan oleh roommate-nya iaitu Anna. Pada saat akhir, Nashidah pula terpaksa menarik diri kerana akan berkahwin. Akhirnya, tinggal kami berempat sahaja yang meneruskan rancangan percutian ini.

Kami memilih untuk mengambil pakej sahaja kerana belum pernah ada pengalaman pergi ke luar negara secara sendiri. Bagi percutian yang sebelum ini pun kami mengambil pakej juga. Setelah mencari-cari pakej yang sesuai kami bersepakat untuk memilih pakej dari fb: Kembara Muslim Korea & Japan. Pakej yang ditawarkan agak berpatutan dan menarik. Malahan kami diberi kelongggaran untuk menjelaskan bayaran secara ansuran setiap bulan. Semuanya berjalan lancar pada mulanya, sehinggalah pada bulan Oktober tiba-tiba aku terbaca komen-komen negatif tentang big boss company tersebut. Rasa cuak juga bila memikirkan nasib kami yang mungkin ditipu oleh company tersebut. Zaman sekarang kan banyak terdapat penipuan dari travel agensi . Kami mula merasa lega selepas mendapat tiket penerbangan. Sebelum dapat tiket penerbangan tu, rasa sangsi dan risau tetap ada dalam diri. 

Visa

Untuk ke India, rakyat Malaysia hendaklah mempunyai visa yang sah. Aku apply visa di  IVS Global India Visa Centre  yang berada di bangunan Wisma Traits Trading yang berhampiran dengan Dataran Merdeka, Jalan Leboh Pasar Besar. Sebelum tu kena isi borang dulu secara online di website indianvisaonline.gov.in/visa/.
Sediakan dokumen berikut untuk diserahkan kepada pihak IVS Global India Visa Centre :
1- Passport
2- Borang Visa Application
3- Tiket Flight
4- Gambar Pemohon 2×2 inci background putih 2pcs
5- Salinan Kad Pengenalan
6- Salinan Passport


Nilah rupa visa tu

IVS Global India Visa Centre




Tukaran wang

India menggunakan currency India Rupees. Aku menukar wang di money changer di Amcorp Mall. Pada masa tu, kadar tukaran yang aku perolehi adalah 100 rupees : RM 6.18. Tak sempat nak survey banyak tempat sebenarnya. Sempat survey di Tesco Rawang dan kadar tukarannya agak mahal iaitu 100 rupees : RM 6.32. 





Checklist

Final check barang2.

✅Pakaian yg mencukupi
✅Kasut yg selesa
✅Duit yg memadai utk mknan tghari dan shopping juga buat xtvt di sana
✅Pasport dan visa
✅Ubat2an
✅Barang kelengkapan diri persendirian
✅Camera atau henpon utk merakam memori di sana

Tak lupa, sebagai tambahan
✅3 in 1 cereal atau bancuhan air
✅Bekas isi air, senang nak bawa air ke mana2
✅Roti atau biskut paket kecil utk yg mudah lapar


Hopefully, percutian kali ini berjalan lancar.. Wait for my update.. 😃






No comments:

Post a Comment

TRIP BANGKOK 2019 (PART 4)

  DAY 5 (23 APRIL 2019) Oleh kerana flight kami adalah pada waktu petang, jadi kami decide pagi tu nak keluar jalan-jalan sekejap. Macam bia...